William Gibson-Bruce Sterling : A Gépezet. - 2017. augusztus 3.

Nem cyberpunk, steampunk.
Nyugaton mélyebb és régebbi gyökerei vannak ennek a a”Második Vaskorszaknak”, az ipari forradalomnak. Erről a korról írt Dickens, és később Verne is.
gepezet.jpg

Lássuk, hogyan sikerült egy jövőbeli cyberpunk kalandregény tipikus szereplőit, környezetet, sztorikat, áthelyezni ebbe az alternatív történelmi múltba.



A főbb szereplők meg is felelnének cyberpunk-szereplőknek. Egy titkolandó múltú prostituált Sybil, a keménykötésű, de tudomány embere Mallory, a sokat tudó, befolyásos újságíró Oliphant, a titkosrendőr Fraser. Kár hogy Michael Radleyt már az elején kinyírták, érdekes lehetett volna.
steampunk_1.jpg
Tetszettek az epizódszereplők és környezetük leírása, kezdve itt a derbyn résztvevő gépészektől, a kinotrópszinház, a Cremorne-kert. A két magándetektív, a japán vendégek, a plakátragasztó vállalkozóig. A Központi Statisztikai Hivatal belseje és alkalmazottai különösen jól ki lett találva.


Tetszettek a mindenhol ott levő továbbfejlesztett lyukkártyás számítógépek, és gőzgépek beemelése, így a cyber-világhoz hasonlóan lehet ellenőrizni-tárolni-változtatni az adatokat és mozgatni a gépeket-közlekedési eszközöket. Ügyes dolog a kinotróp, mint propaganda és szórakoztató eszköz, a mai TVkhez, internethez hasonítható.


Ugyanígy a klakkerek kitalált közössége megfelelhet a net-cowboyoknak, a valóban létezett ludditáknak nincs ugyan párjuk viszont egy hirtelen előtörő technika-tudomány alapú új társadalomnak hihető hogy ilyen pusztítást hirdető ellenző voltak.


Maga a város, London pedig a hírhedt szmoggal, mocskos külvárosaival és palotáival, kikötőivel igen jó háttér, mint bármelyik cyberpunk-város.


Ami a CPkben kötelező, világsorsot megváltoztatni tudó dolgot illeti, a Lady Ada feltételezett birtokában levő legenda, a Modus, a Gőzkor Szent Grálja. Minden, alkalmazott matematikában elmélyülő klakker álma, minden szerencsejátékban utazó réme a Mindig Nyerő Fogadási Szisztéma ötlete. Hasonlítsuk csak egy Minden Jeget Feltörő programmal….


Szóval, sok, jó és ígéretes lehetőség, környezet és szereplők, adódtak egy jó regényhez. Kár hogy egy jó történetet mégsem sikerült összeütni az összetevőkből.


A texasi és new-yorki politikai helyzet például alaposan ki lett dolgozva csak minek? Nem ott történik a regény, semmi komoly hatásuk nincsen.
steampunk_2.jpg

Történet, megoldás, sorsdöntő végkifejlet ugyanis nincsen, Radley meghal, Sybil eltűnik az elején. Oliphantnak alig jut szerep, Mallory ugyan cselekszik dolgokat, üldözik és nyomoz, de a végén egy olyan bevetésre indul testvéreivel és Fraserrel, aminek nem sok értelmét találni. Nem váltják meg vele a világot, nem ők verik le a lázadást, nem ők állítják meg lord Egreton előrenyomulását. Ez utóbbi szálról például alig tudunk meg valamit, szemben az említett texasi + new-yorki szállal, amik viszont sehova sem vezetnek.


Szóval, elszúrták és ez sajnálatos. Nem tudom mennyi volt ebből Gibson munkája, de úgy a cyberpunk megalapítója jobban ért világok és karakterek megteremtéséhez mint történetté alakításukhoz.. A Neurománc-trilógia óta csak a Virtuálfény az amiben sikerült ezt a környezet+szereplők+történetet jól összedolgozni szerintem.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése